Doe maar lekker boter op je hoofd!

Doe maar lekker boter op je hoofd!

Albert Heyn heeft samen met de Postcodeloterij en Unilever voor de 3e keer op rij de ‘Doe maar lekker duurzaam’ actie. Leden van de postcodeloterij krijgen een cadeaukaart opgestuurd en kunnen daarmee ´duurzamere´ producten bij de Albert Heyn kopen. Doel is om consumenten op een laagdrempelige manier te laten ervaren dat duurzaam eten niet alleen een goed gevoel geeft, maar ook nog lekker is. Volgens de actie wordt bij duurzame productie gestreefd naar een zo´n laag mogelijke impact op mens, dier en milieu. Door bewuster te kiezen kan iedereen zijn steentje bijdragen aan een betere wereld.

Albert Heyn probeert op deze manier een ´groener´ imago te krijgen, want groen is hot! Het is interessant om een klein beetje verder te kijken. Wat bedoelt Albert Heyn met ´duurzamere´ producten? Hoe duurzaam zijn de keuzes die je kunt maken?

1500 duurzamere producten

Met de cadeaukaart kun je kiezen uit 1500 duurzamere producten. Het valt gelijk op dat er niet gewoon gekozen is voor het woord ‘duurzaam’ maar voor ‘duurzamere’. Dat doet mij een beetje denken aan het dubieuze vinkje, een ‘gezondere’ keuze. Dat vinkje wordt inmiddels afgeschaft omdat het teveel onduidelijkheid veroorzaakt. Het vinkje staat niet zozeer voor gezonde producten maar voor een gezonde keuze binnen een bepaalde productgroep. Zo zit het ook met de ‘duurzamere producten’ uit deze actie. Het zijn niet zozeer echt duurzame producten, maar het is binnen een bepaalde productgroep een duurzamere keuze. Of je daarmee echt goed bezig bent voor de aarde weet je dan nog niet.

De duurzamere producten zijn van AH biologisch of van Unilever met een duurzaamheidskenmerk op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu. Let goed op het woordje ‘of’. Hiermee laten ze zien dat je eigenlijk moet kiezen. Het is óf dierenwelzijn óf eerlijke handel óf milieu. Allemaal dat kan kennelijk niet?

Op deze manier wordt het woord ‘duurzaam’ heel breed ingezet. Je kunt dus op verschillende manieren iets goeds betekenen voor de wereld. Bijvoorbeeld doordat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun werk. Door het kopen van Fairtrade chocolade krijgen de boeren waarschijnlijk een eerlijke prijs voor hun werk. Maar voor de aardbol is dit helemaal geen goede keuze en absoluut niet duurzaam. Voor de productie van 50 gram chocolade is 850 L water nodig.

Wat goed is voor de mens, is niet altijd ook goed voor de aarde.

Een greep uit de lijst

De enorme lijst van 1500 producten is opgedeeld in 34 categorieën, samen vullen zij 29 bladzijdes. De categorieën groente en fruit nemen ongeveer 2,5 bladzijdes in beslag en brood en graanproducten ongeveer 2 bladzijdes. Voor de rest zijn het bijna allemaal bewerkte producten of vlees, vis en zuivel.
Hieronder een kleine greep uit de lijst.

AH bio witte rijst / Biologische zoete aardappelen / AH biologisch pannenkoekmix / Knorr MM chili con carne / Knorr wereldgerecht Griekse Kofta / AH mini donut chocolade / AH muffin milka / Bio vloerbrood volkoren / AH bio rauwkost salade / AH xtra grote hagel melk / Bio kaas crackers / AH pauzekoeken chocolade / AH bio krokante muesli fruit / Scharrel saksische smeerleverworst / AH cocktailgarnalen diepvries / Ben & Jerries Peanut Butter / AH bio slagroom / AH vrije uitloop eieren / AH verse scharreleieren / Lipton pure Leaf Mint / AH bananen los / AH scharrel kalkoenfilet / Knorr peper roomsaus / AH bio mango / AH bio avocado / Knorr aardappelpuree / AH Jersey jong belegen AH zaans huisje puur / Perla regular pads / AH witte thee jasmijn oranje / AH karamel thee / Lipton Full English / Bertolli saus in zak knoflook / Unox Rookworst Rund / Marsepein biggetjes chocolade / Unox soep in pak tomaat balletjes / AH bio zure stokjes / AH tonijnsteak wit / AH tilapiahaasje / AH luxe schnitzel / AH magere varkenslappen / AH scharrelbraadworst

Unox rookworst

Een opvallend product uit de lijst van duurzamere producten is de Unox rookworst. Waarom staat deze in de lijst? De rookworsten hebben een beter leven keurmerk met 1 of 2 sterren!

Maar daar blijft het dan wel bij. Want wat krijgen de dieren vervolgens te eten, soja? En waar komt dat voer vandaan? Zuid-Amerika? Hoeveel amazone woud is daarvoor gekapt? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Maar waarschijnlijk weten Albert Heyn en Unilever dat ook niet. De kans is in ieder geval heel klein dat de dieren alleen maar voer krijgen dat in Nederland is geproduceerd. Die eisen zijn er namelijk niet. Alleen voor biologisch-dynamische boeren is er een eis dat 80% van het voer zelf geproduceerd moet worden. Voor gangbare en biologische boeren is die eis er niet.

En daarbij is de veehouderij niet duurzaam. Je kunt ze de ruimte geven, met respect behandelen en goed te eten geven. Maar het blijven dieren die zorgen voor broeikasgassen. De vleesindustrie kun je misschien verduurzamen, maar de meest duurzame optie zou zijn om géén vlees te eten.

Door Unox rookworst neer te zetten als een ‘duurzamere’ keuze, houd je mensen voor de gek. Je denkt goed bezig te zijn, maar als je erover nadenkt is dat helemaal niet het geval.

Witte rijst

Een ander opvallend product uit de lijst, witte rijst. Het is een biologisch product. Dus het gebruik van gifstoffen zal beperkt zijn. Maar hebben de rijstboeren een eerlijk salaris gekregen? Dat weten we niet, er is in ieder geval géén Fairtrade keurmerk te vinden op dit pakje rijst.

En als je kiest voor een graan product bij je eten, dan is rijst geen duurzame keuze. Voor de productie van 1 portie rijst is 260 L water nodig. Hier in Nederland is er water in overvloed, maar in de landen waar de rijst wordt geproduceerd is dat water er niet in overvloed. En denk er ook nog even aan dat die rijst de halve wereld over vervoerd moet worden om bij ons terecht te komen.

Rijst is heerlijk, maar het is geen duurzame keuze.

Exotische producten

Mango, avocado, bananen… Producten die hier in Nederland niet groeien. Ze worden geplukt als ze nog niet rijp zijn zodat ze op een groot containerschip rustig vervoerd kunnen worden naar Nederland. Wat kan ik er nog meer over zeggen? Waarschijnlijk zijn er niet zoveel pesticiden gebruikt en worden de boeren eerlijk betaald. Dat hopen we dan maar. Over avocado’s is namelijk nogal wat te doen geweest de laatste tijd. Dat kun je hier lezen.

Als je kiest voor duurzaam fruit, kies dan voor Nederlandse appels en peren in deze tijd van het jaar! Ik schreef al eerder een blog over de Nederlandse appel.

Samenwerking met Unilever

Deze actie kan in mijn ogen niet echt op een juiste manier worden uitgevoerd als er een bedrijf als Unilever is het spel is. Unilever staat wat mij betreft niet voor duurzaam. Zij zorgen niet voor verse appels of wortels in de supermarkt. Zij zorgen ervoor dat er fabrieken draaien die voor ons kant en klare soep maken. En zij zorgen ervoor dat de vee industrie draaiende blijft en er rookworsten in de schappen komen te liggen.

Maar consumenten willen gemak. Albert Heyn en Unilever willen de consument gemak bieden en inspelen op de groene trend. Nu kun je dus kiezen voor ‘groen gemak’. De consument koopt zijn schuldgevoel af en denkt goed bezig te zijn voor de wereld. In werkelijkheid valt dat vies tegen.

Misschien moeten we van een bedrijf als Albert Heyn of Unilever ook niet verwachten dat zij de oplossing zijn voor een duurzame wereld. Een duurzame wereld kan wel heel goed in de keuken beginnen. Als de consument maar weet hoe. We kunnen het heel ingewikkeld maken met tal van keurmerken. We kunnen het ook makkelijk maken en de consumenten vertellen dat ze minder dierlijke producten moeten gebruiken en meer Nederlandse producten moeten kopen.

Uitdaging voor Albert Heyn

Een mooie uitdaging voor Albert Heyn. Laat consumenten zien dat je op een makkelijke, lekkere en goedkope manier plantaardig en lokaal kunt eten. Dan ben je pas echt lekker duurzaam bezig en dan heb je Unilever niet nodig. Valt er dan nog wel wat te verdienen? Wat dacht je van een mooie wereld voor onze kinderen en kleinkinderen!

 

Wat versta jij onder duurzame supermarktproducten? Laat een berichtje achter, zo helpen we elkaar om duurzame keuzes te maken in de supermarkt.

14 gedachten over “Doe maar lekker boter op je hoofd!

    1. Dank je wel.

      Ik eet ook bananen hoor. Maar ik weet wel dat die niet horen bij de duurzame keuzes hier in huis. Als je je bewust bent van wat je koopt, dan ben je al goed op weg.

  1. Dank voor het delen van deze informatie. Het is weer duidelijk dat de afdeling marketing van ah dit plan heeft bedacht. Deze actie heeft niets met milieu en maatschappij te maken, maar alleen met reclame. Wat een schande. Hopelijk komt hierover nog wat publiciteit. Echt iets voor bijvoorbeeld Arjan Lubach.

  2. Ooooh, wat erg. Want ik denk dat veel mensen wel duurzame keuzes willen maken, maar vaak niet goed weten waar te beginnen en zich dan waarschijnlijk door zo’n stunt laten vangen.

    1. Dat vind ik ook het sneue eraan. Mensen die echt graag wat goeds willen doen, worden zo in het ootje genomen 🙁 Meer voorlichting over dit onderwerp is heel belangrijk. Mensen weten niet waar te beginnen.

  3. Ik ben het met je eens, maar ik moet eerlijk toegeven dat dit producten zijn die ik ook een heel enkele keer koop wanneer ik geen tijd/inspiratie heb of voor gemak wil gaan. Het is absoluut overduidelijk dat Unilever de sponsor is en dat dit een grote marketing stunt is. Kleine, écht duurzame fabrikanten kunnen dit niet financieren. Zijn deze producten echt duurzaam? Nee, het kan natuurlijk veel beter. Aan de andere kant: voor veel mensen die zich doorgaans helemaal niet met duurzaamheid bezighouden, is het toch een laagdrempelige manier om in ieder geval een iets betere keuze te maken. En dat vind ik toch wel positief.

    1. Ik snap je reactie heel goed. Ook ik koop wel eens producten die niet echt duurzaam zijn omdat het net even gemakkelijker is.

      Maar ik vind het niet goed dat dit duurzaam neergezet wordt. Mensen kunnen ook op een laagdrempelige manier kennismaken met duurzame keuzes die echt duurzaam zijn. Maar daar is geen geld aan te verdienen voor Unilever.

      Nogmaals, als mensen rookworst willen kopen, kunnen ze dat natuurlijk gewoon doen. Maar mensen het idee geven dat ze dan ook nog goed bezig zijn voor het milieu vind ik kwalijk!

Geef een reactie